Wil jij samen
herinneren in de klas?


Bestel hier voor jouw klas of school

  • Zoek jij als leerkracht naar manieren om te herinneren en herdenken wanneer de klas verlies meemaakt?
  • Wil je zelf graag momenten vormgeven waarop je met de klas herinnert?
  • Wil je verdieping geven aan speciale kalendermomenten door het jaar heen?
boekje en poster ik denk aan je
Gun jouw school en de kinderen
dit mooie pakket!

Wat krijg je?
(hoeveelheden zijn afhankelijk van het pakket)

  • Een vrolijke inspiratie poster met een overzicht van de 12 rituelen voor in de klas. Geprint op mooi, duurzaam papier in heldere kleuren.

  • Een boek met achtergronden over herinneringen, herdenken en rouw. Boordevol tips over rituelen en de uitvoering er van.

  • Een met zorg & liefde verpakt pakket, inclusief ansichtkaart met het gedicht ‘ik denk aan je’.
Herdenkingsrituelen geven kinderen die persoonlijk verlies ervaren, erkenning en herkenning. Bovendien leert de klas in verbondenheid te luisteren naar een ieders verhaal: leren over en voor het leven.
Wanneer kinderen al op jonge leeftijd leren even stil te staan in het drukke alledaagse leven, ontwikkelen ze veerkracht voor volgende levenservaringen. Bovendien ervaren ze de affirmerende werking van de ik-boodschap ‘Ik denk aan je’.

Esther & Angelique

Kies hier je pakket!

FAQ
Wie zijn jullie?
Dit project komt voort uit een samenwerking tussen Angelique van Studio Koester Booster en Esther van Mijn gouden traan.
We leerden elkaar een jaar geleden kennen en zagen een duidelijke overlap in hetgeen we willen uitdragen binnen onze ondernemingen.

Angelique is grafisch ontwerper en zet zich met Koester Booster in voor het koesteren van herinneringen en mooie momenten door het te vertalen in mooi vormgegeven beelden en producten.
Esther is rouw- en verliesbegeleider voor het onderwijs en het is haar missie om rouw en verlies bij kinderen te erkennen en bespreken, zodat er ‘gouden tranen’ mogen glinsteren.

‘Ik denk aan je’, is ons gezamenlijke project waarmee we rituelen om te herdenken met kinderen vorm willen geven.
Waarom rituelen op school?
Kinderen komen op school en nemen hun hele levensverhaal mee in hun rugzak. Soms heb je hier als leerkracht weet van, soms ook niet. En toch is dat hele verhaal altijd bij het kind. Op sommige momenten duidelijk en herkenbaar, op andere ogenschijnlijk meer op de achtergrond. Maar altijd is het daar.

De continuïteit op school biedt veiligheid en geborgenheid. En binnen die structuur kun je kinderen, en zeker ook jezelf, iets extra’s bieden. Een herdenkingsritueel geeft kinderen de gelegenheid om te denken aan diegene die ze missen.

Als leerkracht heb je hier een belangrijke rol door in warmte en veiligheid ruimte te scheppen voor herdenken en herinneren.

Herdenkingsrituelen geven kinderen die persoonlijk verlies ervaren, erkenning en herkenning. Bovendien leert de klas in verbondenheid te luisteren naar een ieders verhaal: leren over en voor het leven. Wanneer kinderen al op jonge leeftijd leren even stil te staan in het drukke alledaagse leven, ontwikkelen ze veerkracht voor volgende levenservaringen.

Bovendien ervaren ze de affirmerende werking van de ik-boodschap Ik denk aan je
Wanneer kun je de rituelen inzetten?
Op verschillende momenten kun je de rituelen in de klas inzetten. Dit doe je uiteraard naar jouw eigen inzicht en met de kennis die jij als leerkracht hebt van de groep kinderen die jij begeleidt. Wij onderscheiden vier soorten momenten voor de inzet van herdenkingsrituelen.

Acute situatie

Wanneer een kind in de klas verlies meemaakt, of de hele klas of school een bekende moet missen. Soms wil je handreiking om ruimte te geven aan herinneren en herdenken. ‘Ik denk aan je’ biedt hier inspiratie voor. Denk aan een afscheidsviering of bij het inrichten van een plek in de school waar kinderen kunnen herinneren. Uiteraard is ook afstemming met de ouders van de kinderen belangrijk.

Zelgekozen moment

Op een moment dat jij als leerkracht uitkiest waarop jij graag samen wilt herinneren. Dit kan elk moment in het jaar zijn. Als onderdeel van saamhorigheid in de klas en de gelegenheid die je wilt geven aan het verhaal van elke leerling.

Kalendermoment

Er zijn dagen die de kalender geeft aan ons allen. Zoals Vaderdag, Moederdag, Kerstmis etc. Dit kunnen mooie aanleidingen zijn om meer diepgang in de klas te brengen. Bovendien geef je kinderen de mogelijkheid om te voelen wat in hun leven belangrijk is.

Specifiek kalendermoment voor de school, een klas of leerling
Voor wie zijn de rituelen?
Je kunt zelf inschatten met welke kinderen je een ritueel wilt doen. Bij alles geldt dat dit situatieafhankelijk is. Soms zal het heel fijn zijn om met een hele klas een ritueel uit te voeren. Ook kan het zijn dat een ritueel vooral ondersteunend is voor één kind of een klein groepje. En een ritueel kan ook voor de hele school zijn, wanneer dit passend is. Met kleine aanpassingen zijn de rituelen op verschillende manieren in te zetten.
Zijn de rituelen niet heel zweverig?
Nee, helemaal niet! Veel rituelen zijn gewoon verweven in ons dagelijks bestaan. Denk maar aan het bedritueel met (kleine) kinderen of de rituelen rondom feest- en verjaardagen.⁠ Dat is bij deze rituelen niet anders. Veel rituelen kun je bijvoorbeeld al uitvoeren met de dingen die je gewoon in huis hebt!
Hoe kun je de poster inzetten?
Gehangen op een centrale en duidelijke plek leer je kinderen dat ook herinneren en herdenken een onderdeel van het leven zijn: en dat het ook aanwezig kan en mag zijn in de klas. Op school doen we aan rekenen en taal, maar er is ook zeker plek voor jouw levensverhaal.

Met behulp van de poster:

* Kun je benadrukken dat er verschillende manieren van herinneren zijn. De voorkeur voor een bepaalde manier kan per persoon verschillend zijn.

* Kun je een gesprek ondersteunen over verschillende manieren van denken aan iemand die je mist. Hoe gebeurt dit thuis? Wat vind je fijn in de klas? Welke manier zou jij er nog bij willen zetten op de poster?

* Kun je een kind of een groep kinderen aan de hand van beelden laten kiezen welk ritueel een kind wil doen.

* Heb je altijd inspiratie in de klas om aandacht geven aan herinneren en herdenken
Moet ik precies doen wat er in het boekje staat?
De rituelen die wij beschreven hebben in woord en beeld dienen als inspiratie en zijn stap voor stap te volgen. Maar uiteraard kun je hier een eigen invulling aan geven, rituelen combineren of een heel eigen ritueel vormgeven.

Wij hopen dat je in jouw schooljaar met behulp van ‘Ik denk aan je’ momenten van herinneren en herdenken kunt creëren in het drukke alledaagse leven. Want een verlies overleef je niet in een schooljaar. Kinderen zullen erkenning voelen wanneer ze de ruimte krijgen om te voelen, denken en zeggen: ‘Ik denk aan je’.
Wat is mijn rol als leerkracht?
Jij neemt als leerkracht ook jouw verhaal mee. En de kinderen hebben geen beter rolmodel dan een leerkracht die meedoet en eventueel iets deelt over zijn eigen ervaring. Uiteraard ben je niets verplicht en maak je eigen keuzes. Maar jouw houding laat kinderen zien dat verlies een onderdeel van het leven is. En ook op school, in de klas, mag het er zijn!
Wat zit er in het pakket?
De basis van het pakket: Een A5 boekje met een ringband, zodat je de pagina's makkelijk open kunt slaan en leggen. Het zal ongeveer 70 pagina's zijn. De poster is A3 formaat en geprint op mooi papier. De 12 rituelen staan hierop afgebeeld. Een ansichtkaart met het gedicht 'ik denk aan je' geschreven door Esther. De aantallen verschillen per pakket.
Wat kost het pakket?
Dit hangt af van het pakket. Bekijk deze hier.
Hoe kan ik bestellen?
Super leuk dat je in jouw klas aan de slag wilt met de rituelen! Je kunt op deze pagina het pakket bestellen of op onderstaande button klikken.tekst
Wat mooi zeg! Ik wil graag op de hoogte blijven van dit project!


    Natuurlijk wil ik dit pakket vol met inspiratie ontvangen!